Mennesker du bør sky – del 2

Avatar photo

jens

Vi ser på flere mennesketyper som svekker deg og som du bør redusere omgang med.

I forrige artikkel: «Mennesker du bør sky – del 1» så vi på tre mennesktyper du bør sky: Dramatikeren, Historikeren og Den manipulerende egoisten. I denne artikkelen ser vi på ytterligere tre typer.

Det sorte hullet

Noen mennesker er umulige å tilfredsstille – uansett hva du gjør. Du har kanskje prøvd drøssevis av ganger, men det er aldri godt nok. Du gir og gir – men strekker ikke til.

Dessverre er det et faktum i livet at dette er mennesker du aldri vil nå fram til – du kan like godt slutte å investere din tid og energi i dem. Du vil ikke oppnå den anerkjennelse du søker, og du vil ikke makte å endre dem. Et slikt mennekse har et sort emosjonelt hull inne i seg – som du aldri makter å fylle – uansett.

Det beste er å kutte ut all omgang med slik mennesker – om mulig. Du bør i hvert fall redusere omgangen så mye som mulig – og hele tiden være bevisst på din egen hang til å søke å tilfredsstille en slik person.

Jante-skeptikeren

Dette er personen som alltid vet best – og alltid er kritisk og skeptisk til alt som ikke er sugd fra eget bryst. Han vil søke å vanne ut dine drømmer og planer, og han liker ikke at du står på og når egne mål.

Det finnes visstnok en type krabber som når de ender opp fanget i en grop, så vil de søke å holde tilbake eller dra ned igjen – en handlekraftig krabbe som prøver å klatre ut av gropa.

Slik fungerer disse menneskene. Hvis du søker å skille deg ut, prøve å oppnå noe utover det vanlige – så er jante-skeptikeren på plass for å holde deg tilbake.

Slike mennesker må du unngå. Vi snakker ikke om folk som viser sunn og kanskje modig skepsis – vi snakker om dem som sykelig søker å sabotere andres drømmer.

Stemmen i hodet

Dette er for en del av oss den verste kritikeren: vår egen indre selvkritiske monolog. Akkurat som jante-skeptikeren søker den indre stemmen å hindre oss i å nå vårt potensial. Ekstra ille er det at den indre stemmen kjenner våre verste sider og alle stygge ting vi har gjort.

Det er ingen enkel oppgave å håndtere vår indre monolog, men det er mulig.

Små positive handlinger i riktig retning gir vårt bevisste intellekt overtaket over den indre stemmen.

Det er også mulig å tenke på noe annet når negative tanker presser på. (Vi snakker ikke her om naturlig bedrøvelse som man opplever når ting er triste, vi snakker om negative tanker som søker å tvinge seg frem – uten å være invitert og uten at det er en reell grunn.)

Det hjelper også å tenke på ting som er oppløftende og positive i livet, når tunge tanker melder seg.
Bevegelse, trim, trening, frisk luft eller opphold i natur viser seg også å gi oss bedre kontroll over vår indre stemme.

Det er faktisk mulig å omprogrammere den indre stemmen til å være en supporter fremfor en kritiker, et tema vi kommer til å besøke i en fremtidig artikkel.