Om du er leder, salgsleder, selger eller har andre oppgaver mot marked og kunder, er det alltid ting du kan gjøre for å sikre en ferie med god samvittighet og samtidig sørge for en god start etter ferie og fridager!
1. Opprydning
Rydd opp i dine aktiviteter nå. Du, som jeg, vet at du i løpet av de siste 12 månedene har en del ugjorte og uavklarte oppgaver. Noen av disse gir deg ”falske forhåpninger” som du har trodd vil gi deg noen muligheter på sikt. Rydd opp og fjern alle ”døde saker” for å skape rom for hva som er mulig å få i mål de siste dagene eller sikre deg en god start på det nye året.
2. Har salgsteamet gått glipp av muligheter?
Sjekk hvilke muligheter dere hadde i begynnelsen av året (eks. hele 1. kvartal). Både tapte muligheter og tidligere kunder (”lost”) fortjener å høre fra deg. De har nå hatt tid til å oppleve hvilke beslutninger de har tatt, og noen har kanskje innsett at de har gjort en feil. Noen av disse vil være villig til å gjøre noe med det. Det samme gjelder for dem som utsatte beslutningene. Og som jeg alltid har sagt: ”tapte kunder” kan gjenvinnes (”winbacks”). Disse kan bli en av dine mest lojale kunder på sikt.
3. Start det nye året med kundemøter
Sikre deg at du i det minste møter kunder allerede i første uken i det nye året. Kanskje har du et møte med en ny kunde allerede en av de første tre dagene i det nye året? Minimum bør du møte en eksisterende kunde, ha et oppfølgingsmøte på en kunde som har mer behov (mersalg) og i tillegg møte en ny kunde. Vi har alle opplevd å komme tilbake fra ferie, hvor de første dagene går med til kolleger, flytte litt papirer, sette seg inn i ”status”, starte planlegging og deretter tenke på inntjeningen. Glem det, ingenting får deg bedre i gang enn et møte!
4. Lag en ”action”plan
Mange ledere og selgere bruker tid på planlegging i disse dager. Mange av planene gir kun ”det store bildet”, de kan være generelle og har overordnede mål. Selv om dette er nødvendig og bra, er det viktig at planene har ”action” i seg.
Lag detaljerte planer med konkrete mål og aktiviteter for å nå målene! Spesifiser de forskjellige aktivitetene mot hver kunde og hver mulighe! Gi planene navn, aktiviteter, mål, tidsplan! Skap en ”plan B” og en ”plan C”. Planene skal være så spesifikke og informative at dersom du vinner i lotto i romjulen og bestemmer deg for å slutte, kan noen andre overta planen og umiddelbart sette actionplanen i live. Siden de færreste av oss vinner i lotto, vil det være bra å ha en detaljert plan som hjelper oss å vinne når vi er i gang igjen.