Ferietid er ladetid og herlige dager med familie, venner og bekjente. Å boltre seg i flott natur, på tur, i vårt vakre land, i utland, i idylliske omgivelser og dager krydret med sol- og sommervær.
Da er det greit å tenke positivt. Og skal du opp og frem i livet:
Glem svakhet, fokuser på sterke sider!
Dessverre lever de fleste av oss i den tro at for for å komme oss opp og frem, må vi gjøre noe med de svakeste sidene våre. Trene oss bedre på de svake sidene, «tette hullene på hva vi ikke kan» og bli bedre på det vi kan minst.
Forskning fra The Gallup Institute tar et skikkelig oppgjør med denne svakhetsfikseringen.
Svært mye tid, energi, penger og blodslit innen menneskelig utvikling, også innen B2B salg, markedsføring og ledelse går med på å rette opp svakheter.
Hvorfor?
Tradisjonelt har mange virksomheter og bedrifter prioritert å få ansatte til å forbedre sine svakheter i stedet for å utvikle underliggende talenter til sterke sider.
Typisk har en salgsleder fokusert på sine «svake selgere» og kjørt ekstra coaching og trening, mens de «sterke selgerne» klarer seg selv.
20 års omfattende forskning i regi av The Gallup Organization viser at det ofte er fåfengt å fokusere på menneskers svakheter, fremfor de sterke siden. Det stemmer rett og slett ikke at hvert enkelt menneske kan lære seg å bli kompetente i hva som helst og at hvert enkelt menneskes største potensial for vekst ligger i forbedring av dets svakheter.
I stedet mener The Gallup Organization at våre talenter er vedvarende og unike, og at vårt største potensial for vekst ligger innenfor områder der vi allerede er sterke.
Det er som i idretten: Er du god på noe, kan du bli ennå bedre om du trener massivt på nettopp hva du er god på. Du kan til og med bli «mester».
Hva betyr så dette for oss som jobber i salg og salgsledelse?
Det innebærer det at vi som salgssjefer eller selgere må skifte fokus i vårt utviklingsarbeid fra å jobbe hovedsakelig med å utbedre selgeres svakheter til å rendyrke og videreutvikle deres talenter og sterke sider.
Som selgere og – ikke minst – salgsledere, har vi ikke råd til å ignorere slikt, gitt at å jobbe med salg er en evig søken etter å bli bedre i det vi holder på med.
De av oss som jobber med salgsutvikling, salgsledelse og ledelse må gjøre noen personlige omdisponeringer. Fordi det faller naturlig for de fleste av oss å se manglene ved selgeres innsats må vi disiplinere oss til også å oppdage og avdekke selgeres talenter og sterke sider. Det er her det er mest å hente.
God sommer!
Hilsen B2B teamet.
Ta steget videre! B2B teamet bistår deg gjerne.
Tlf.: 22 12 03 25
Mail: kunde@b2b.no