Undersøkelser viser at opptil 50% av ledere er inkompetente. Vi ser på fire nøkkelegenskaper som bidrar til lederes udugelighet.
En rekke amerikanske undersøkelser viser at 60% til 75% av medarbeidere rangerer egen sjef som det verste ved egen jobb. Selv om Norge er annerledeslandet, er det vel sannsynlig at vi ser tilsvarende tendenser i Norge, om enn ikke så dramatiske misnøyetall.
Man kan hevde at selv om medarbeidere mener at sjefen er ubrukelig, så betyr ikke det nødvendigvis at sjefen ér ubrukelig. I endel tilfeller er det medarbeideren som er ubrukelig.
Dog, har bla Gallup Institute – over mange år – forsket seg frem til at det er klare korrelasjoner mellom medarbeideres tilfredshet med egen jobb og leder – og harde resultater som overskudd og eieravkastning.
Så hva er problemet med disse ubrukelige lederne?
- De setter overambisiøse mål som ikke nås. De holder ikke løftene sine, og de kan rett og slette ikke stoles på. De gjør ikke dét de sier de skal gjøre.
- De har elendige medmenneskelige egenskaper: de er ikke flinke med mennesker. De trives med å lede ovenifra og ned – som er lite stimulerende for medarbeidere. De er gjerne insensitive og kalde.
- De evner ikke å bygge gode team med sterk lagånd. Egentlig er dette ganske fantastisk. Å gi lederansvar til folk som ikke evner å bygge team, er som å gjøre til livredder en som ikke kan svømme. Punkt 2 og 3 går på evnen til bygge, stimulere, styre – kort sagt utvikle mennesker og få det beste ut av dem – som del av et team.
- De evner ikke å takle sin egen forfremmelse til leder.
I salg, ser vi dette særdeles tydelig. En svært dyktig selger kan bli en elendig og destruktiv salgssjef – fordi lederjobben krever medmenneskelige egenskaper og evne til å bygge team. Mange toppselgere klarer ikke omstillingen til å skape resultater gjennom andre og å forholde seg til interne medmenneskelige aspekter ved jobben.