Litt begrenset pipeline i dag? Eller kanskje du har en fet og stor pipeline, men den egentlige verdien i pipen er så som så…
Kanskje er målet å få opp en drøss med muligheter, slik at du er sikker på at du kan hende ned «nok baller» og sikre de gode resultatene du er ute etter. Vekst og økning i omsetning krever aktivitet og spesielt etter en periode med lav aktivitet, kan du ta action selv!
Her er 7 tips for bedre møtebooking:
1. Overvinn deg selv
Glem fluktmulighetene. Glem alle andre «absolutt nødvendige oppgaver». Book inn møte med deg selv i kalenderen og sett inn «møtebooking tid». Bruk gjerne et annet ord om du har «møtebookingvegring» og kall det «Prioritert aktivitet for fremtiden». Sett av f.eks. kun 2 timer. Da kan det være lettere å motivere seg for de 2 timene.
2. Ringelisten
Sørg for å ha klar ringelisten. Å ha en god ringeliste før du starter møtebooking er en egen jobb i seg selv i prospektingarbeidet. Sikre at du har gode lister. Du skal ringe og målet bør være høy aktivitet, og da er kvalitetslister «et must».
3. Kort kartlegging
Gjør en kort sjekk av selskapet du skal ringe før du starter møtebooking. Web og digitale verktøy er «en drøm» for møtebookere i dag. Noen tastetrykk og du er bedre rustet til å ringe. Sjekk ut Google, kjør en kort sjekk på selskapets webside, du kan sjekke sosiale medier og slå opp personen du skal ringe på LinkedIn. Det er mye lettere å ha dialog med en person «du kan se hvem er». Dessuten vil du få en liten læring av hvilken «profil du skal snakke med».
4. Åpning av samtalen
Åpningen av samtalen er den viktigste delen av møtebookingssamtalen. Ha gjerne et script klart (selv om du ikke bruker det). Start gjerne samtalen med «God dag, mitt navn er …. Jeg ringer fra …». De første 30 sekundene er avgjørende. Sørg for å ha en klar stemme og en hyggelig tone, men vær gjerne «myndig» på en proff måte. Test selv noen åpningsfaser, og øv så det «sitter».
5. Selg møtet
Når du skal kjøre møtebooking handler det nettopp om å booke møte. Du skal ikke selge eller ha et telefonsalgmøte. Møtebooking er i første fase av salgsprosessen og det er et potensial du skal starte bearbeiding av. Salget ligger frem i tid. Derfor: ha fokus på møtebooking, selg møtet.
6. Ikke la deg lure
Om du har fått ja til et møte, må du bli enig om dato, tid og sted når du kjører møtebooking. Ca.-tider fungerer ikke. Sett klar en dato, hvem som skal møte, når og hvor. Kall så inn i kalender. Er det webmøte du booker møte på, send innkallelse der og da med link til møteverktøy. Noen vil kanskje nøle med å sette konkret tid. Det er en vekker. Noen potensielle kunder vil kanskje si ja til et møte rett og slett for å bli «kvitt deg». Sikre møtetid og kjør gjerne dobbeltsjekk av tidspunkt.
7. «Jukselappen»
Strever du med å motivere deg for å starte møtebooking? Er det litt vanskelig å komme i gang? Fikser du aktivitetsnivået som må til for å lykkes? Om du har utfordringer, lag en jukselapp. «Keep it simple». Bruk gjerne en post-it lapp. Sett først korte mål, som kan være antall samtaler + antall møter. Har du utfordringer med å få tak i folk, kan du også sette «antall løft». Disse 3 parameterne er greie å holde tritt på, både timevis og pr. dag når du skal møtebooke. Sett strek pr. aktivitet. Det er synlig og du ser progresjonen. Og du kan «konkurrere med deg selv». Bli bedre for hver ringetime og hver dag.
Stå på.
Møtebooking skaper resultater!
Lykke til.