25 årsaker til at vi ikke når salgsmålene

jens

Det er smertelig for et selskap ikke å nå salgsmålene. La oss se på 25 årsaker både på individ- og på selskapsbasis.

I vår virksomhet som salgsutviklere, møte vi kunder som ønsker at salget skal være høyere enn det man oppnår i dag.

Noen gjør det veldig bra, men ønsker å gjøre det enda bedre. Andre sliter med salg som er alt for lavt og er nødt til å ta grep. Atter andre selger på det jevne, og klarer seg greit, men innser at salget må økes dersom bunnlinjen skal bli som den bør være.

Her er en liste med 25 årsaker til at salget ikke er som det skal.

  1. Manglende salgsmodell
  2. Ikke-fungerende salgs- og markedskanaler
  3. Salgsstrategi som ikke gir de rette føringer
  4. Mangelfulle bedriftsverdier
  5. Suboptimal salgskultur
  6. Svak salgsleder
  7. Mangelfulle prosesser i salgsledelse
  8. Dårlige, mangelfulle eller ikke-eksisterende salgsprosesser
  9. Ikke fungerende lønns- og incentivmodell
  10. Selgere med manglende forutsetninger for å lykkes i det gitte salgarbeidet
  11. Feil mann på feil sted – dårlig match mellom oppgaver og den gitte persons sterke sider
  12. Manglende kunnskap om salgsfaget
  13. Elendig territoriestyring
  14. Svake, urettferdige, for enkle, urealistiske eller virkelighetsfjerne salgsbudsjetter
  15. Mangelfulle eller ineffektive salgsverktøy
  16. Ineffektiv kundesegmentering
  17. Dårlig match mellom en gitt løsning og et gitt kundesegment (feil produkt til feil kundegruppe)
  18. Umotiverte selgere
  19. Demotiverte selgere
  20. Svakt opplærings-, trenings- og salgsutviklingsregime
  21. Selskapet har et svak renomé
  22. Selskapet har ikke konkurransedyktige løsninger
  23. Selskapet er feil / svakt posisjonert i markedet
  24. Selskapets salgstaktikk er ikke i samsvar med selskapets faktiske markedsposisjon
  25. Selskapet har mangelfull markedsføring

Her er bare å gyve løs.